Ulkoistetaanko?

Terveysaseman ulkoistamista
vastustetaan voimakkaasti

Huhtasuolla kootut, terveysaseman ulkoistamista vastustavat nimilistat luovutettiin maanantaina 15.2. Jyväskylän kaupungintalolla perusturvalautakunnan puheenjohtajalle ja peruspalvelujohtajalle. Listoissa onkin lopulta 800 nimeä. Lautakunta päättää ulkoistamisesta torstaina 25. helmikuuta 2016.

Näin sanoi luovutuspuheessaan nimien keräyksen järjestänyt Huhtasuon asukasyhdistyksen hallituksen jäsen Seppo Hiltunen:
– Sote-uudistus kuumentaa tunteita ja keskustelu on kiivasta, mutta kuntia on monen virkamiehen suulla pyydetty pistämään jäitä hattuun, ennen kuin tekevät päätöksiä palvelujen ulkoistamisesta. Nyt Huhtasuon kohdalla mietitään palvelujen yksityistämistä, sen sijaan että annettaisiin vuodesta 2012 lähtien hyvin toimineen sairaanhoitajavetoisen mallin jatkua ja kehittyä. Tämä malli on toiminut erittäin hyvin, ja sitä on valtakunnankin tasolla kiitelty.
Hyvinvointia Huhtasuolle -hankkeen avulla saatiin moni asia kohdilleen. Ennen kaikkea saatiin nostettua alueen yhteishenkeä. Vaikka hanke on loppunut, jatkuu alueella yhteinen puristus vapaaehtoisvoimin. Kyseessä ei ole enää mikään hanke tai projekti, vaan nyt kyseessä on elämäntapa, joka alueella vallitsee. Miksi siis kaupungin pitää nyt kiirehtiä pois alueelta? Kaupunki suunnistaa yksityistämiseen samaan aikaan, kun alueella on jo erittäin hyvin toimiva terveydenhoitopalvelu. Miksi kaupungin päättäjät haluavat tehdä täyskäännöksen, ja aiheuttavat samalla epätietoisuutta ja epävarmuutta alueen asukkaissa?
Koska emme ymmärrä, mitä yksityistäminen toisi semmoista, mitä ei tämänhetkisellä palvelulla jo tarjota, toivomme koko sydämestämme kaupungin päättäjien avoimesti tarkastelevan tilannetta. Huhtasuon asukkaat ovat taas kerran kirjoittaneet nimensä adressiin oman terveysasemansa puolesta, ja haluavat siten osoittaa, että terveysaseman säilyttäminen heitä lähellä on ensisijaisen tärkeää.
Toivomme ja pyydämme kaupungin päättäjiä tekemään myönteisen päätöksen nykyisen sairaanhoitajavetoisen Huhtasuon mallin jatkumisesta entisenlaisena.
Jyväskylän perusturvalautakunnan puheenjohtaja Mauno Vanhala (PS) vastasi Hiltuselle:
– Koko tämä keskustelu ulkoistamisesta tällä Jyväskylässä on lähtenyt lääkäripulaan vedoten. Tilanne on aika outo, kun koko maassa lääkäritilanne on helpottunut, mutta tällä se ei oikein ole. Aikaisemmin puhuttiin Tikkakoskesta ja Korpilahdesta. Siellä oli monta vuotta tosi huono tilanne, ja siellä päädyttiin kilpailuttamiseen. Nyt palvelujen väitetään siellä olevan kunnossa. Samaan aikaan oli tarkoitus tehdä vastaavia järjestelyjä Säynätsalossa, mutta sieltä tuli adresseja ja vetoomuksia, ja ulkoistaminen jäi tekemättä. Sen jälkeen tilanne siellä huononi, ja säynätsalolaiset joutuivat hakemaan palvelut Kyllöstä. Nyt virkamiehet selvittävät mitä tällainen ulkoistaminen (Säynätsalo ja Huhtasuo) tarkoittaa. Päätökset tehdään viikon kuluttua torstaina 25.2. ja lautakunta kokoontuu vielä ennen sitä torstaina 18.2. käsittelemään asiaa alustavasti.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Huhtasuon malli on idealtaan ihan hyvä, enkä minä ainakaan muista, että Huhtasuolta oltaisi lopettamassa terveysasemaa. Toivoisin, että palvelut tarjoaisi julkinen sektori, koska yksityisiin liittyy tiettyjä erilaisia ongelmia, vaikka ne tekisivätkin hyvää työtä. Mutta ei huhtasuolaisia olla heitteille jättämässä. Sen voin kyllä sanoa, että tämä tulee olemaan tiukka poliittinenkin keskustelu ihan varmasti.
Peruspalvelujohtaja Kati Kallimo totesi näin:
– Haluaisin rauhoitella asukkaita sillä, että eihän sieltä olla palveluja pois viemässä, ja jos palvelujen tuottaja tulee alueelle tuottamaan palveluja, niin hänellä on kokonaisvaltainen vastuu, jota vaaditaan ja valvotaan. Väestö hoidetaan niin kuin tälläkin hetkellä. Meidän tekemästä työstä ei ole kysymys siitä, että hoitajat tekisivät huonoa työtä, vaan ihan nimenomaan tähän lääkärille pääsyyn liittyen siellä on jonotusajat pikkusen, tai aika paljonkin yli sen mitä suositukset on. Toki sitä laskentaakin on tässä tehty kun me tarkemmin käsitellään siellä lautakunnassa sitten näitä silloin ensi viikon torstaina. Mutta tarkoitus on nimenomaan se, että siellä se palvelu jatkuu, että ei sieltä olla sitä terveysasemaa nyt tässä vaiheessa pois viemässä. Tämä keskustelu ei niin kuin liity siihen, vaan siihen kuka sen palvelun tuottaa.
Matti Björk totesi puheenvuorossaan, että tämä mitä Jyväskylän kaupunki toteuttaa on perin juurin oikeistolaista politiikkaa:
– Tämä sopii oikein hyvin kokoomukselle, koska heillehän yksityistäminen on tavoitteena ihan koko valtakunnassa. Mutta eihän se tarkoita, että Jyväskylässä pitäisi mennä SOTE:n tai kokoomuksen mukaan. Minä ymmärrän sen, että joudutaan arvioimaan tilanteita uudelleen vuosien saatossa, mutta meille on hyvin tärkeää, että saisimme pitää sen tutun ja turvallisen tiimin, tutut turvalliset hoitajat, jotka meitä seuraavat ja katsovat meidän ikääntymistä ja meidän hoitotarvettamme, eikä heitä tarvitsisi irtisanoa. Sehän on yksi askel tässä, että heitä irtisanotaan TEHY:n tietojen mukaan mahdollisesti 35.
Onko siinä mitään järkeä? Korkeasti koulutettua henkilökuntaa, jonka työtä ei voi moittia, ollaan panemassa kilometritehtaalle, ja sitten kenties palkataan yksityisen toimijan pussiin. Yksityinen tuottaa palveluja varmaan joustavasti, mutta yksityinen tekee sitä vain bisnesmielessä. Se haluaa siitä riittävän pääomatuoton, riittävän paljon voittoa, jonka voiton se piilottaa taseeseen ja vie sitten veroparatiisiin. Eihän tämä voi olla meidän jyväskyläläisten tavoite.
Päätöksentekoon liittyvä asia on vielä se, että tätäkään asiaa ei olla tuomassa kaupunginvaltuustoon, vaan se tehdään viranhaltijoiden ja lautakunnan päätöksellä. Siinä pyyhitään valtuustolla jälleen kerran pöytää.
Kati Kallimo vastasi:
– Päätöksenteossahan toimitaan hallintosäännön mukaisesti. Se sanoo, että lautakunta päättää palveluntuotantotavoista. Se on valtuuston hyväksymä hallintosääntö, jossa nämä asiat on delegoitu, ja näin se on ollut jo pidemmän aikaa, että valtuusto päättää palveluverkoista ja lautakunta siitä mallista miten se tuotetaan.

Sanomalehti Keskisuomalainen kertoi keskiviikkona 17.2. ison joukon (40) Jyväskylän lääkäreistä vastustavan terveysasemien ulkoistamista. Lisäksi kaupungin pääluottamusmiehet ja Tehyn Jyväskylän ammattiosasto ovat ottaneet asiaan kriittisen kannan. Ihmetystä on herättänyt kaupungin kiire ulkoistamiseen, vaikka sote-uudistus on kesken ja ministeriö on suosittanut pidättäytymistä sote-ulkoistuksista.